La
filosofia és un coneixement, un saber, dels tants que posseeix
l'home, que resulta d'una activitat que es diu filosofar. Hi ha
alguns que sostenen que no es pot ensenyar filosofia, però sí a
filosofar. Però què és això de filosofar, d'on sorgeix?
Filosofar:
què sóc?, Què és el món?
L'home
comença a filosofar quan perd totes les certeses que tenia, quan tot
al seu voltant trontolla i no té d'on agafar-se per no caure. Això
és així perquè la filosofia pretén ser un saber sense supòsits,
és a dir, que no parteix de res anterior a si mateix.
Tots
els altres coneixements de l'home parteixen d'un conjunt de supòsits
que no es discuteixen. La filosofia, en canvi, pretendre ser
autònoma, no dependre de res. Per tant les preguntes que la
filosofia es planteja, i que tracta de respondre, són les més
fonamentals per a l'home: què sóc jo i què és el món?
Dins
d'aquestes preguntes essencials es troben contingudes una quantitat
de preguntes derivades, com què és la vida, què és el bé, què
és l'amor, què és la felicitat. Quan es tracta de contestar
aquestes preguntes en forma sistemàtica i objectiva, és a dir,
prescindint de preferències personals, s'està filosofant, s'està
fent filosofia.
La
filosofia pot ser el producte d'una crisi exterior, en la que el que
està al meu voltant sembla diferent i res sembla segur, o d'una
crisi interior, en què de sobte començo a dubtar de tot el que fins
ahir donava per acceptat. En aquest últim cas es produeix el que els
grecs anomenaven l'admiració, quan fins les coses més senzilles
m'admiren.
Sempre
vaig veure que el sol sortia per l'est i es posava per l'oest, però
avui aquest fet em produeix admiració i em pregunto: per què el sol
surt per l'est i es pon per l'oest? Com diu Aristòtil, aquest és un
saber sense utilitat, perquè independentment del que jo conclogui,
el sol seguirà fent el que feia. És un saber pel pur gust de saber.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada